Ajurweda
To system Holistycznej Medycyny Naturalnej oparty na sprawdzonych przez tysiąclecia recepturach i metodach skutecznej terapii.
Jej celem jest przywrócenie Człowiekowi Naturalnej Równowagi, która warunkuje Zdrowie i dobre Samopoczucie.
Według Ajurwedy masaż jest niezbędny każdemu Człowiekowi, by zachować Zdrowie i Długowieczność. Stanowi istotny element Życia w zgodzie z Naturą.

Masaż poprzez stymulację poszczególnych punktów usprawnia funkcjonowanie całego Organizmu. Pobudza krążenie krwi, limfy i płynów ustrojowych. Bardzo dobrze oczyszcza tkanki oraz dotlenia Skórę. Masaż da najlepsze efekty, jeśli zostanie wykonany przy użyciu naturalnego olejku, dobranego do naszego typu Psychofizycznego, czyli doszy.
Każdy Człowiek jest innym Typem Psychofizycznym, w zależności od tego, jaka Energia w nim dominuje:
Vata, Pitta czy Kapha.
Odpowiedni olejek do Skóry suchej – dominacja doszy Vata
Osoby, u których dominuje dosza Vata, są pełne Energii, mają szybką przemianę materii, przez co są zazwyczaj szczupłe, o delikatnej budowie, suchej skórze i włosach oraz widocznych na ciele żyłach. Nie lubią zimna, ich Organizmy szybko ulegają wychłodzeniu, marzną im stopy i ręce.
Vata charakteryzuje Osoby bystre, energiczne, czasem chaotyczne, prowadzące nieregularny tryb Życia, które szybko chodzą i mówią. Suchą i zimną naturę Vaty doskonale Równoważą rozgrzewające olejki. Dla tej doszy najlepszy jest ciepły olej sezamowy, który oczyszcza Organizm z toksyn, pobudza krążenie krwi, przywraca Skórze blask i gładkość. Bardzo dobrze sprawdzi się także olej migdałowy, który głęboko wnika w skórę i regeneruje komórki. Właściwości rozgrzewające i nawilżające mają także olejki cynamonowe, piżmowe i cytrusowe. Dzięki nim Skóra utrzymuje prawidłowy poziom nawodnienia i nie poddaje się tak łatwo procesom starzenia.
Odpowiedni olejek do Skóry przetłuszczającej się – dominacja doszy Pitta
Pitta dominuje u osób dobrze zbudowanych, umięśnionych, o jasnej cerze, prostych i cienkich włosach. Osoby takie nie lubią upałów, cieszą się dobrą przemianą materii i spokojnym snem. Cechuje je bystrość, zdolność koncentracji, cechy przywódcze i chęć rywalizacji. Przewaga Pitty przyczynia się do napadów złego humoru, złości i zniecierpliwienia.
Cechy charakterystyczne dla tej doszy to oleistość i ciepło, czyli takie same, jak właściwości oleju. Ze względu na gorącą Naturę dla takich Osób najlepsze są oleje ochładzające, także z dodatkiem Ziół. Takie właściwości ma np. olej kokosowy, nazywany „królem olejów”. Masaż z jego użyciem działa Relaksująco i Uspokajająco, a Skóra po nim jest wyjątkowo odżywiona i miękka. Olej kokosowy polecany jest do masażu skóry problemowej, gdyż łagodzi stany zapalne. Co istotne, bardzo dobrze się wchłania i nie pozostawia uczucia lepkości. Innym olejem odpowiednim dla doszy Pitta jest olej lniany, ceniony ze względu na dużą zawartość kwasów tłuszczowych z grupy omega-3. Mają one fundamentalne znaczenie dla funkcjonowania Organizmu, stanowiąc między innymi budulec każdej komórki. Olej lniany zapewnia prawidłowe funkcjonowanie gospodarki lipidowej i odpowiednio nawilża Skórę, co ma wpływ na jej elastyczność. Dla Osób, u których dominuje dosza Pitta, odpowiednie będą także oleje: słonecznikowy, sojowy i szafranowy.
Odpowiedni olejek do Skóry szarej , zmęczonej – dominacja doszy Kapha
Ten typ psychofizyczny charakteryzuje powolność, co widać np. w sposobie mówienia i chodzenia. Osoby Kapha są spokojne, wyrozumiałe i godne zaufania. Dążą do Harmonii w swoim Otoczeniu, dlatego trudno jest je wyprowadzić z Równowagi. Nie przepadają za zimnem, co zbliża je do Vata. Dlatego też zaleca się im olejki ciepłe, np. z gorczycy i sezamowe, najlepiej z dodatkiem Ziół, np. rozmarynu. Rozgrzeją one zimną Naturę Kapha i pobudzą regenerację Komórek. Na zniszczoną Cerę bardzo dobrze wpłynie także masaż z olejkiem migdałowym, który hamuje procesy wiotczenia Skóry. Dzięki olejom rozgrzewającym Cera Osób Kapha na powrót stanie się odżywiona, promienna i miękka w Dotyku.
Dla Osób, które nie mają pewności, jaki Typ Psychofizyczny reprezentują, najlepszy będzie olejek sezamowy.
NADMIAR DOSH
Dosze (vata, pita, kapha) są przejawem 5 Żywiołów, i posiadają ich właściwości.
Vata- Energia Ruchu, jest mobilna, lekka, sucha, szorstka i zimna.
Pitta – Energia Transformująca, jest gorąca, wilgotna, lekka.
Kapha – Energia Spójności, jest statyczna, spajająca, ciężka, zimna i wilgotna.
Dosze to Subtelne Energie; to Siły Tworzące i Zarządzające Naszym Ciałem i Umysłem. “Krążą” w Całym Organizmie, kierując funkcjami w naszym Ciele i Umyśle.
- vata to nie gaz, ale nadmiar Energii vata powoduje powstawanie wzdęć
- pitta to nie żółć, ale Siła, która przyczynia się do tworzenia żółci w Ciele
- kapha to nie śluz tylko Siła, która przejawiając się w Ciele prowadzi do powstawania śluzu.
Poniżej podane są objawy zaostrzenia dosh.
Tekst zaczerpnięty jest wprost z Traktatów Ayurwedyjskich:
"Działanie Vata w stanie zaostrzenia przejawia się jako: zapadnięcie, spazmatyczne skurcze, przejmu-jący ból, odrętwienie, depresja, zaparcia, trzeszczenia stawów, skurcze, zatrzymanie zbędnych produk-tów metabolizmu, nadmierne podekscytowanie, pragnienie, drżenie, szorstka skóra, porowate tkanki, odwodnienie, gwałtowne ruchy, cierpki posmak w ustach, ciemne przebarwienia skóry. W tych objawach dostrzegamy osuszające i niszczące działanie wiatru.
Działanie Pitta w stanie zaostrzenia przejawia się jako: poczucie pieczenia, zaczerwienienia, odczucie gorąca, czyraki, pocenie się, krwawienie, martwica, wyczerpanie, omdlenie, upojenie alkoholowe, ostry lub kwaśny posmak w ustach, przebarwienia skóry we wszystkich kolorach poza białym i brązowym. W tych objawach dostrzegamy działanie ognia powodującego pieczenie i fermentację.
Działanie Kapha w stanie zaostrzenia przejawia się jako: flegma, stwardnienie tkanek, świąd, uczucie zimna na skórze, ociężałość, niedrożność, otyłość, obrzęk, niestrawność, nadmiar snu, białe przebarwienia skóry, słodki i słony posmak, który zauważa się dopiero po czasie. Są to objawy ciężkości i zatrzymania wody."
Wagbhata, Asztanga Hridaja XII.49-54 [2]
Wnioskiem płynącym z analizy dosh jest to, że nagromadzenie się dosh jest przyczyną wszystkich chorób. I choć proces chorobowy może przebiegać podobnie w przypadku każdej dolegliwości, to może różnić się etapem, ruchem dosh lub miejscem, w którym osiadają. W założeniu Hinduskiej Medycyny jest praca nad osiągnięciem odpowiedniego dla Siebie Stylu Życia i zapobieganie gromadzeniu się dosh, które odpowiednio Zrównoważone, odpowiadają za Zdrowie Całego Organizmu.
RÓŻNICE MIĘDZY MEDYCYNĄ ZACHODNIĄ, A AYURWEDYJSKĄ
Możemy wyszczególnić wiele rozbieżności pomiędzy tymi dwiema Naukami. Należy pamiętać, że nie zawsze one występują, a dane metody są stosowane na potrzeby Indywidualnej Osoby i jej dolegliwości. Niektóre choroby z uwagi na ich śmiertelne lub duże zagrożenie leczy się środkami farmakologicznymi.
Podstawowe różnice między tymi podejściami leżą w:
• Opisie i punkcie zainteresowania (Ayurweda koncentruje się na Zdrowiu, a Medycyna Zachodnia na chorobach)
• Nazewnictwie, terminologii (Ayurweda czerpie określenia z Natury, nazywa zjawiska Żywiołami, czerpie z prastarych Wedyjskich Tekstów. Medycyna Zachodnia posiłkuje się słownictwem z greki, łaciny, nazywa choroby nazwiskami ich odkrywców, stosuje słownictwo techniczne, innowacyjne.)
• Wieku (Ayurweda liczy ponad 5000 lat, a Medycyna Zachodnia ponad 200)
• Analizie, Całościowym podejściu do Istoty Człowieka (Ayurweda zakłada Holistyczną wizję Człowieka, natomiast Medycyna Konwencjonalna skupia się najczęściej na danym Organie, w którym zauważa się chorobę)
• Dostrzeganiu ścisłych związków między Duszą a Ciałem
• Wywiadzie lekarza i roli lekarza (Według Ayurwedy lekarza można odwiedzić zanim choroba się rozwinie, lekarz Ayurwedy wskazuje Odpowiednią Ścieżkę, która doprowadzi do wyleczenia Ducha i Ciała przez Samouzdrowienie, Lekarz Medycyny Konwencjonalnej wdraża natychmiastowe leczenie, działa wtedy, kiedy choroba daje o sobie mocny sygnał, kontroluje i prowadzi leczenie)
• Badaniu(Lekarz Ayurwedy stosuje Techniki Manualne, Obserwację i Metody Naturalne, w badaniu techniką konwencjonalną używa się także Obserwacji, jak również nowoczesnych rozwiązań, maszyn i innowacyjnych urządzeń)
• Leczeniu(Ayurwedyjskie Metody są Naturalne, stosuje się Ziołolecznictwo, Masaże i inne sposoby, terapia w Medycynie Zachodniej zakłada użycie środków syntetycznych do czasu ustania choroby, stosuje się też Rehabilitację i Techniki Manualne w przypadku schorzeń układu kostnego).
Celem Ayurwedy jest osiągnięcie Idealnego Stanu Zdrowia. Oprócz Wzmacniania Sił Autoterapeutycznych, które posiada każdy Człowiek, istotnym czynnikiem prowadzącym do Równowagi jest przywrócenie i ustabilizowanie Harmonii pomiędzy trzema doshami.